۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۸

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی خبر داد؛

هدف‌گذاری ۴۴۴ مگاواتی انرژی خورشیدی مرکزی تا پیک بار سال آتی

هدف‌گذاری ۴۴۴ مگاواتی انرژی خورشیدی مرکزی تا پیک بار سال آتی

اراک- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مرکزی با اشاره به پتانسیل تولید ۲۱۶۳ مگاواتی انرژی خورشیدی در این استان گفت: ۴۴۴ مگاوات تا پیک تابستان سال آینده هدف‌گذاری شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود محمودی ظهر یکشنبه در نشست خبری با محوریت ضرورت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر اظهار کرد: شمار مشترکان برق این استان ۸۲۲ هزار نفر و طول شبکه توزیع برق نیز ۲۱ هزار کیلومتر است.

وی با بیان اینکه امسال رکوردهای بی‌سابقه‌ای در زمینه مصرف برق در استان ثبت شد، گفت: امسال ۳۷ روز پیک مصرف برق در استان و ۳۷ مرتبه رکورد مصرف برق در استان زده شد.

محمودی با اشاره به ثبت ۷۰۰ ساعت پیک مصرف برق در استان مرکزی تصریح کرد: با وجود اقدامات بسیار، امسال تا دهم مهر ماه ناترازی برق در استان مرکزی و کشور داشتیم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مرکزی با اشاره به وجود ۶۵۹ واحد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۳ مگاوات در استان گفت: ۲۱۶۳ مگاوات پتانسیل تأمین انرژی خورشیدی در استان مرکزی است که ۴۴۴ مگاوات تا پیک تابستان سال آینده هدف‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه ۵۸۸۰ چاه کشاورزی برق دار در استان مرکزی وجود دارد، گفت: تفاهم نامه‌ای با تعامل و هم‌افزایی استاندار مرکزی و نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی منعقد شد تا مزارع خورشیدی را برای چاه‌های بخش کشاورزی استان مرکزی نصب شود.

محمودی با اشاره به وجود پتانسیل ۴۰۰ هزار مشترک خانگی در استان مرکزی در استفاده از انرژی خورشیدی افزود: مشترکان خانگی می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مهرسان برای خرید و نصب پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی از لحاظ مشترکین مولد، رتبه اول را در سطح کشور دارد، گفت: سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۹۰۳ میلیارد ریال اصلاح و بهینه سازی شبکه برق روستایی انجام شد.

پیک بار مصرف سال گذشته ۱۰۳۱ مگاوات بود

محمودی عنوان کرد: پیک بار در سال گذشته ۱۰۳۱ مگاوات و نیاز مصرف نیز ۱۴۰۰ مگاوات بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار کرد: طی سال گذشته به ۲۳۲۸ واحد مسکن ملی با اعتبار ۱۵۲ میلیارد تومان و در سال جاری ۶۳۸۶ واحد با اعتبار ۲۷۳ میلیارد تومان برق‌رسانی شد.

وی اضافه کرد: افزایش دمای هوا، رشد مصرف برق، فرسوده شدن نیروگاه‌های موجود، افزایش ناترازی گاز، مصارف جدید و روند توسعه صنعت از جمله عوامل ناترازی برق در کشور و استان است.

محمودی با بیان اینکه میانگین رشد مصرف برق در ۱۰ سال گذشته ۵.۷ درصد بوده است گفت: متأسفانه رشد مصرف برق در سال جاری به ۸.۸ درصد رسیده است.

وی با اشاره به ثبت ۷۳۵۰۰ مگاوات مصرف برق در پیک سال ۱۴۰۲ افزود: در سال گذشته ۱۳ هزار مگاوات کسری برق در استان مرکزی داشتیم.

محمودی بااشاره به اینکه مردم استان مرکزی کمترین خاموشی را داشتند، ادامه داد: در سال جاری ۸۰ هزار مگاوات مصرف برق پیش‌بینی شده در زمان پیک است و ۱۸ هزار مگاوات کسری برق ثبت شده است که متأسفانه سال آینده به احتمال زیاد میزان کسری برق به ۲۵ هزار مگاوات خواهد رسید.

محمودی با اشاره به اینکه ۹۳ درصد مشترکان بخش خانگی استان مرکزی، الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند، گفت: به ۴۵۰ هزار قبض در استان مرکزی پاداش تعلق گرفت و قبض ۱۵ درصد مشترکین نیز رایگان شد.

۷ درصد مشترکان برق استان مرکزی ۲۵ درصد برق را مصرف کرده‌اند

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۲ دستگاه اجرایی استان مرکزی به میزان یک مگاوات پنل خورشیدی نصب کرده‌اند، گفت: متأسفانه ۷ درصد مشترکان پرمصرف خانگی ۲۵ درصد برق این بخش را در استان مصرف می‌کنند که در حال نصب کنتور هوشمند و در نظر گرفتن جرایم سنگین مالی برای آنها هستیم.

وی عنوان کرد: ۱۲۱ برنامه در ۹ محور در راستای عبور موفق از پیک بار مصرف در تابستان سال جاری در استان مرکزی اجرایی شد.

محمودی با اشاره به اجرای ۱۴ مگاپروژه برای کاهش ناترازی تولید و مصرف برق در اوج بار تابستان سال آینده گفت: این پروژه‌ها شامل برنامه‌های مدیریت مصرف و بهینه سازی، کاهش تلفات انرژی، هوشمندسازی و نصب کنتو-ره‌ای هوشمند و پروژه‌های تولید در توزیع است.

وی ادامه داد: از جمله سیاست‌های تشویقی برای مشترکانی که پنل خورشیدی نصب می‌کنند، ۲۰ سال خرید تضمینی برق تولیدی آنهاست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تصریح کرد: میزان طلب شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی از ۲۰ درصد مشترکان به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

کد خبر 6262849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha